Item toegevoegd aan winkelwagentje!!

Naar winkelwagentje

First Born


Europese première First Born in Nederland.
Componist: Murray Wylie

Net als de JP is ook de FB een stuk, dat door de componist in origine is samengesteld uit losse stukken, die uiteindelijk door hem aaneen zijn geregen. Bij de JP is het uiteindelijk een “vast stuk” geworden, bij FB lag dat anders. Maar net als bij de JP had de dirigent de vrije hand gekregen en kon het stuk ombuigen naar Nederlandse stijl, in de Nederlandse taal en op Europese leest geschoeid.

De voorbereidingen liepen en het concert zou plaatsvinden op 12 november 2011. Nog voordat de JP in Amsterdam zou klinken. Plotseling moest dit concert wegens omstandigheden worden afgezegd. Er werd een nieuwe datum gekozen en omdat velen het weekend van 21/22 april 2012 in de agenda hadden staan vanwege de JP in Amsterdam, werd het concert op deze datum gezet.
Naast koorzang is het stuk geschreven voor 4 solisten, een verteller en orkest. Het koor werd gevormd door het organiserend koor Jedid~Jah uit Oud Beijerland, aangevuld met een speciaal opgericht FB projectkoor uit Voorburg.

Er werd hard gewerkt in Voorburg en Zuid-Beijerland, er waren twee studiedagen en gezamenlijke repetities, leden van het ensemble gingen repeteren, er waren repetities met verteller en solisten.

Dan is het zo ver: na laatste loodjes, na de generale en na een doorloop was het moment daar, het koor kwam op, het licht ging uit, een voice over heet iedereen welkom en dan is daar de muziek in de stijl van “de aarde was woest en ledig . . . . 
‘Plotseling galmt door de zaal een indrukwekkende stem die zegt: 

“Dit is het verhaal van de eerstgeborene”.

Het publiek kijkt en zoekt waar dat vandaan komt en wat er gaat gebeuren. In de mystieke muziek komen verteller en solisten in het donker op en nemen hun plaats in. Het ensemble speelt, het koor zet hun eerste OE en AH in en we zijn van start. Een   indrukwekkende, spanningsvolle en verwachtingsvolle start. De verteller weet het publiek aan zich te binden. Hij weet de spanning op te bouwen, vast te houden en het verhaal zo duidelijk als mogelijk is over te brengen. Met zijn presentatie, voordracht en intonatie weet hij de juiste sfeer over te brengen.

Het koor zingt de stukken met overgave, passie en vertrouwen. Het koor zong ook a capella erg mooi en toen we bij Abraham kwamen was er heel even de veronderstelling, dat zijn graf zich zou openen   en Abraham elk moment kon binnen wandelen. Zo was de roep om hem.

De solisten zongen prachtig en heel gedreven, terwijl het echt lastige stukken zijn. Het was voor hen een uitdaging die ze vol zijn aangegaan en ook volledig hebben waargemaakt. De sopranen wisten de zaal te vullen met hun mooie stemmen, de tenor had zijn gepassioneerde stukken die goed overkwamen en de bas die kon zo laag als een lage bas maar kan. Zijn warme stem liet zien hoe het werkelijk moest.

Prachtig zoals de fluiten samen één waren, de mooie vertolking van de harppartijen, zo goed gespeeld, en de toverdoos van de toetsenist, die hij als een Boeing piloot wist te besturen. Voor de drummer was het een heel lastig stuk en weinig repetitietijd, maar hij heeft dat professioneel en creatief aangepakt en was een zeer waardevolle aanvulling van het geheel. Pianist en basgitaar vormden samen een hechte eenheid en niet alleen in de muziek . . . . . Pianiste Alina was als vaste repetitor een rots in de branding, zij werkte mee dat de repetities degelijk en effectief konden verlopen en was zeker ook in het concert de zekere factor van de begeleidingsgroep. 

Toen was er ineens dat majestueuze slotakkoord. Een prachtig moment. Het publiek liet weten hoezeer zij het concert had gewaardeerd, de bloemenhulde was feestelijk en na afloop kwamen de vele positieve reacties los. Dat was ondermeer:

“ dit verdient groter podium ” 

“ groter succes dan JP ”

“ grote kwaliteit koorzang ”

“ geweldige sfeerbeleving ”

“ wat is dat koor in kwaliteit vooruit gegaan ”

“ onbeschrijflijke emotionele avond ”

“ wat een geweldige eenheid, alles klopte”

De Stichting Jerusalem Passion is trots op deze productie die met grote inzet en vaardigheid door Jedid-Jah is georganiseerd. Bestuur en koor hebben zich optimaal ingezet om alles goed en soepel te laten verlopen en deden dat met grote motivatie en passie. 
De dank van de Stichting Jerusalem Passion gaat dan ook uit naar bestuur, concertcommissie en leden van IKK Jedid-Jah.