De componist
Murray Wylie (1953) groeide op in een gezin waar muziek en het christelijk geloof centraal stonden. Het is daarom niet verrassend dat hij al op jonge leeftijd besefte dat muziek grote kracht heeft als middel om de christelijke boodschap uit te dragen. Toen hij 15 jaar oud was schreef hij zijn eerste musical. Hierbij werd hij geïnspireerd door de Matthäus Passion. Murray studeerde piano, fluit en harp aan het Queensland Conservatorium of Music.
Na een periode als muziekdocent wijdde hij zich fulltime aan het werk in de Brisbane Christian Fellowship (jeugdwerk en muzikale leiding). Eind jaren ‘80 hield hij zich bezig met christelijke muziek. Hij leidde een koor en de groepen “Sonrise” en “McCrystal-Wylie Trio”. Verder dirigeerde hij tijdens concerten en erediensten. Samen met zijn vrouw Kate schreef en produceerde Murray Wylie zeven albums met oorspronkelijke muziek, waaronder de musical Fortune's Child, gebaseerd op Kate's eigen levensverhaal. Deze grote ervaring in het schrijven van liederen, gecombineerd met de wens om de realiteit van het christelijk geloof door middel van muziek over te brengen, leidde tot de compositie van dit oratorium.
Eerst schreef Murray Wylie afzonderlijke stukken, die hij later in het grote geheel zou verwerken. Begin 1997 componeerde hij in drie weken de basisthema's, solo's en koorstukken van The Jerusalem Passion. Binnen tien weken werd het oratorium in ruwe vorm uitgevoerd door een koor van 42 personen. Op deze uitvoering kreeg Murray overweldigende reacties. Toen volgden twee jaren van orkestratie en herziening, totdat dit werkelijk unieke, grootschalige eigentijdse koorwerk was voltooid.
Murray Wylie schreef het werk in een periode van persoonlijke inspiratie en vanuit de persoonlijke overtuiging dat het lijden van Christus meer was dan alleen Zijn lijden in Jeruzalem. Christus' passie, Zijn verlangen was toen en is nog steeds de eenheid van Zijn volk als één lichaam, als Zijn bruid, in één stad – in de Bijbel genoemd het nieuwe Jeruzalem.